2 februari 2022

De veiligheidskundige van nu is niet meer die van dertig jaar geleden.

 

Luister hier de podcast met Pieter Diehl en Orly Polak af.

Is de RIE een betaalde belediging:

Al dertig jaar ben ik actief als veiligheidskundige, momenteel werkzaam bij BMD Zuid, en heb heel wat organisaties van binnen gezien. In deze podcast vertelt ik hoe mijn visie op veiligheid en eigenaarschap in de loop van die tijd veranderde.

In dertig jaar is mijn visie sterk veranderd. Ik deel die jaren graag in drie fasen in en zie ik in de loop der tijd een duidelijke verbetering optreden in de praktijk. Hoewel het aantal ongevallen nog steeds niet vermindert.

Fase 1,2 en 3

In fase 1 werd er heel veel moeite om het aantal ongevallen te verminderen. De Arbo coördinator ging rondlopen op de werkvloer. Als een politieagentje strafte hij de werknemers in plaats van hen voorlichting te geven.

In de tweede fase zetten de veiligheidskundige zijn beleid vooral meer op papier en maakte daarbij graag gebruik van compliance audits. En ja, het aantal ongevallen ging inderdaad omlaag. Ook kwamen toen de preventiemedewerker en de RIE om de hoek kijken. De overgang van fase 1 naar fase 2 verliep relatief eenvoudig.

Inmiddels zitten we in fase 3. Daarin gaat het vooral om gedrag, cultuur, motivatie en Safety II. De benadering van de veiligheidsprofessional is veel meer mensgericht. En veiligheid wordt nu niet meer alleen door de veiligheidskundigen opgepakt.

Waar het aan schort

En dat is waar het nu nog wel eens aan schort.  We willen het eigenaarschap op het gebied van veiligheid verbeteren en de medewerkers meer betrekken bij hun veilige werkplek.

Andere leiderschapsstijl

Om meer te bereiken is een andere stijl van leiding geven nodig. Veel bedrijven willen wel, maar vinden het heel moeilijk om los te laten. Vooral het middenkader heeft daarbij een sleutelrol. Directeuren zijn vaak positief maar het management daaronder vindt het lastig om de werknemers verantwoordelijkheid te geven. Om hen de ruimte te laten om zelf na te denken. En natuurlijk: fouten maken mag! Alleen zo creëer je eigenaarschap.

Het gedrag van medewerkers van de ene op de andere dag veranderen lukt echt niet. Het middenkader moet hier dus aan werken samen met de veiligheidskundige. En daar helpt bijvoorbeeld een gedragsdeskundige ook heel erg bij.

Terug